ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH

CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO

im. Władysława Stanisława Reymonta

w SZYDŁOWIE

SZYDŁÓW 57, 97-306 GRABICA

TEL/FAX. 44 617 14 01, 512 470 119

E-MAIL: zspszydlow@powiat-piotrkowski.pl

www.zspszydlow.pl

matura z języka polskiego

materiały do pobrania

Ćwiczenie czyni mistrza, więc tutaj znajdziesz materiały, ktore pomogą Ci przygotować się do matury.

PRÓBNA MATURA Z CKE
opis dokumentutypdata

ARKUSZ

pdf05-01-2016[ Pobierz ]
285 kB

MODEL ODPOWIEDZI

pdf05-01-2016[ Pobierz ]
332 kB
PRÓBNA MATURA Z OPERONEM - ARKUSZ + MODEL ODPOWIEDZI
opis dokumentutypdata

ARKUSZ

pdf05-01-2016[ Pobierz ]
431 kB

MODEL ODPOWIEDZI

pdf05-01-2016[ Pobierz ]
3 649 kB
INFORMATOR MATURALNY
opis dokumentutypdata

INFORMACJA
O SPOSOBIE ORGANIZACJI I PRZEPROWADZANIA
EGZAMINU MATURALNEGO W „NOWEJ” FORMULE
obowiązująca w roku szkolnym 2015/2016

pdf05-01-2016[ Pobierz ]
2 720 kB
ustny egzamin z języka polskiego - "NOWA" matura

 NOWA MATURA!!!

 

CZĘŚĆ USTNA EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO

Egzamin maturalny z języka polskiego w części ustnej sprawdza umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat, zgodnej z zasadami poprawności językowej, logiki i retoryki. Inspiracją do wypowiedzi jest tekst kultury.

 

Charakterystyka egzaminu ustnego

Egzamin trwa około 30 minut i składa się z trzech części: przygotowania, wypowiedzi monologowej zdającego dotyczącej wylosowanego polecenia i związanej z tą wypowiedzią rozmowy zdającego z zespołem przedmiotowym.

 

Wypowiedź monologowa zdającego

Zdający losuje zadanie egzaminacyjne zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie i ma nie więcej niż15 minut na przygotowanie wypowiedzi. Następnie przez około 10 minut wygłasza wypowiedź monologową na zadany w poleceniu temat. Tekst kultury powinien zainspirować zdającego, którego zadaniem jest rozwinięcie i poszerzenie zasygnalizowanych w poleceniu wątków – także poprzez odwołanie się do innych, dowolnie wybranych tekstów.

 

Rozmowa zdającego z zespołem egzaminacyjnym

Rozmowa może dotyczyć wyłącznie wygłoszonej przez zdającego wypowiedzi monologowej. Członkowie zespołu egzaminacyjnego nie mogą odwoływać się do faktów lub lektur nieprzywołanych w tej wypowiedzi. W trakcie rozmowy, która trwa około 5 minut, członkowie zespołu mogą prosić o dodatkowe wyjaśnienia, zachęcać do pogłębienia wybranych aspektów wypowiedzi itp.

 

Cechy zadania egzaminacyjnego

- Zadanie składa się z polecenia i tekstu (w zadaniach stosowane są trzy typy tekstów:

teksty o języku, teksty literackie, teksty ikoniczne).

 

- Zadanie daje możliwość weryfikacji sfunkcjonalizowanej (nie odtwórczej) wiedzy zdającego oraz jego umiejętności analityczno-interpretacyjnych (w odniesieniu do tekstu źródłowego wskazanego w zadaniu i związanych z nim problemowo przywołań różnych kontekstów). Wiedza językowa i teoretycznoliteracka pełni tu rolę czynnika wspomagającego lekturę tekstów kultury.

 

- Zadanie umożliwia zdającemu zaprezentowanie poziomu dojrzałości intelektualnej, orientacji w problemach kultury, literatury i języka, a także wykazanie się sprawnością językowo-komunikacyjną oraz rozumieniem tekstu stanowiącego inspirację do wypowiedzi.

 

- Zadanie odwołuje się do umiejętności (i wiadomości) wskazanych w podstawie programowej dla IV etapu edukacji polonistycznej (oraz etapów niższych).

 

- W zadaniu została wyraźnie określona sytuacja komunikacyjna – za pomocą czasowników operacyjnych, które dają uczniowi wskazówkę, jaką formę ma wybrać dla wypowiedzi.

 

- Wykonanie zadania egzaminacyjnego wymaga:

  • rozpoznania zadanej w poleceniu intencji i przygotowania wypowiedzi zgodnie z tą intencją;
  • odczytania (interpretacji) dołączonego tekstu kultury pod kątem wskazanego w poleceniu problemu;
  • odwołania się do innych tekstów kultury (dowolnych) i problemów, które łączą się z tematem wypowiedzi;
  • opracowania wypowiedzi pod względem kompozycyjnym i językowo-stylistycznym; wygłoszenia wypowiedzi zgodnie z zasadami kultury żywego słowa;
  • udziału w rozmowie dotyczącej wygłoszonej wypowiedzi monologowej.

 

Przebieg egzaminu

- Zdający losuje zadanie egzaminacyjne.

 

PRZYGOTOWANIE WYPOWIEDZI MONOLOGOWEJ

- Zdający przygotowuje się do wygłoszenia wypowiedzi na wylosowany temat (może w tym czasie przygotować ramowy plan wypowiedzi, konspekt, notatki pomocnicze). Nie więcej niż15 minut.

 

WYPOWIEDŹ MONOLOGOWA

- Zdający wygłasza wypowiedź monologową. Około 10 minut.

 

ROZMOWA

- Zdający uczestniczy w rozmowie z zespołem przedmiotowym (dotyczącej wygłoszonej wypowiedzi monologowej). Około 5 minut.  

 

Ocenianie – egzamin ustny

Monologowa wypowiedź egzaminacyjna oraz udział zdającego w rozmowie oceniane są pod względem merytorycznym (treść), formalnym(organizacja), językowym i stylowym. Oceny dokonują członkowie zespołu przedmiotowego, przyznając punkty zgodnie ze skalą oceniania egzaminu ustnego. Waga poszczególnych aspektów ocenianych w trakcie tej części egzaminu jest następująca:

– meritum wypowiedzi monologowej: 40% (16 pkt),

– organizacja wypowiedzi monologowej: 20% (8 pkt),

– język i styl wypowiedzi monologoweji dialogowej: 20% (8 pkt),

– meritum wypowiedzi dialogowej i przestrzeganie zasad uczestniczenia w rozmowie: 20% (8 pkt).

Za wypowiedź w części ustnej egzaminu maturalnego zdający może otrzymać maksymalnie 40 punktów.

opis dokumentutypdata

CZĘŚĆ USTNA - PRZYKŁADOWE ZADANIA

docx22-09-2015[ Pobierz ]
55 kB
Matura pisemna - "NOWA" formuła
opis dokumentutypdata

CZĘŚĆ PISEMNA EGZAMINU MATURALNEGO - PRZYKŁADOWE ZADANIA

docx22-09-2015[ Pobierz ]
90 kB
Matura ustna z języka polskiego

 

Kilka ważnych rad na temat egzaminów ustnych

1. Nigdy nie mów, że czegoś nie umiesz - możesz czegoś nie pamiętać. Gdy zupełnie nie wiesz, co powiedzieć, spróbuj poprosić o dodatkowe wyjaśnienia.

 


2. Przed samym egzaminem koniecznie znajdź dostateczną ilość czasu na relaks psychiczny i fizyczny.

3. Ubierz się odpowiednio do chwili - elegancko, wygodnie i jednocześnie tak, aby nie zwracać na siebie uwagi strojem.

4. Nie sprawdzaj odpowiedzi na pytania, na które odpowiadali koledzy przed tobą - prawdopodobnie nie dostaniesz takiego pytania, a tylko niepotrzebnie wpadniesz w panikę.

 

5. Wchodząc do sali egzaminacyjnej, przywitaj się.

 

6. Bardzo uważnie czytaj pytania - często zdarza się, że spora część odpowiedzi zawarta jest w samym pytaniu.

7. Przed odpowiedzią koniecznie przygotuj sobie plan odpowiedzi, najlepiej w punktach.

8. Odpowiedź zacznij od tematu, w którym czujesz się najpewniej.

9. Staraj się mówić pełnym głosem.

10. Zdecydowanie unikaj nieudolnych sformułowań typu: "jak już powiedziałem", "jak wiadomo", "wydaje mi się", itp.

11. W czasie odpowiedzi nie baw się długopisem i oczywiście nie żuj gumy.

12. Unikaj chaotycznej gestykulacji - jeśli masz do tego skłonności, trzymaj oburącz np. długopis.

13. Jeśli poczujesz pustkę w głowie z powodu emocji - zastosuj proste techniki relaksacyjne, np. kilka głębokich oddechów (to naprawdę działa!), możesz też głośno powiedzieć o tym, co czujesz, np. że bardzo się denerwujesz - to pozwoli pozbyć się tremy.

14. Nigdy nie rezygnuj z odpowiedzi, z pewnością znajdziesz w głowie jakieś informacje związane z tematem.

15. Nigdy nie mów, że czegoś nie umiesz - możesz czegoś nie pamiętać.

16. Uśmiechaj się i patrz w oczy, czyli daj się polubić



Uwierz w siebie

Nawet jeśli nie jesteś wybitnym mówcą, dasz radę poprowadzić prezentację, jeśli się dobrze przygotujesz. Zastanów się, jakie są twoje mocne strony i jak najlepiej je wykorzystać. Pamiętaj, że komisja jest Ci przychylna, a jej członkom zależy, aby prezentacja okazała się ciekawa. Każdy lubi dowiedzieć się czegoś interesującego i stawiać za to dobre stopnie. Osoby, które potrafią przekonywać, porwać tłumy, zahipnotyzować słuchacza, to te, od których bije energia i siła Pamiętaj: uwierz w siebie i pokaż innym, że wierzysz w to, co mówisz.

Pamiętaj: jak Cię widzą, tak Cię piszą

Na egzaminie maturalnym powinieneś być w stroju oficjalnym, eleganckim. Podkreślisz w ten sposób swój stosunek do komisji i rangę wydarzenia. Dla kobiet wskazana jest elegancka koszula i spódnica (nie krótsza niż do kolan), żakiet, garsonka w stonowanym kolorze, a do tego bardzo delikatny makijaż. Lepiej zrezygnować z biżuterii lub wybrać naprawdę skromną. Panowie powinni założyć garnitur, najlepiej w odcieniach granatu, szarości, czerni, brązu lub ciemnej zieleni.

Opanuj tremę

Stres to naturalna reakcja organizmu na pewne nietypowe sytuacje. Każdy, nawet nieświadomie, może obawiać się porażki. Dlatego to bardzo ważne, abyś postarał się zrelaksować tuż przed prezentacją. Rozluźnij się, pomyśl o czymś przyjemnym, przeprowadź kilka prostych ćwiczeń oddechowych.

Bądź zaangażowany

Mów żywo i zachowuj się elegancko, ale niezbyt sztywno. Doza spontaniczności może pozytywnie wpłynąć na odbiór Twojej prezentacji, ożywić ją. Pokaż, że temat, który prezentujesz, pasjonuje Cię. Po zakończonej prezentacji dokładnie wysłuchaj pytań i odpowiadaj na nie rzeczowo, wprost i jak najpełniej.

Mów zrozumiale

Staraj się nie popełniać błędów językowych i nie używaj potocznych zwrotów. Ale również nie recytuj z pamięci, nie czytaj ani nie używaj słów, których nie do końca rozumiesz. Mów wyraźnie, nie sepleń, nie połykaj końcówek, nie mów na wdechu, nie przeciągaj (eeee, yyyy), nie powtarzaj w kółko tych samych zwrotów i nie nadużywaj sformułowań typu: po prostu, tak naprawdę itp. Pamiętaj, że mówisz do komisji i powinieneś ją zainteresować. Rób wszystko, aby sedno Twoich rozważań było klarowne. Mów dość spokojnie, głośno (ale też nie mów ospale i nie krzycz). Pokaż, jak dobrze znasz się na temacie, ale nie podkreślaj swojej wiedzy, bo mogłoby to zostać odebrane jako nonszalancja. Pracuj nad głosem i intonacją. Zmieniaj tempo wypowiedzi, podkreślając bardziej istotne części. Obserwuj reakcje członków komisji i staraj się do nich dopasować.


Pamiętaj o odpowiedniej postawie

Język ciała jest bardzo ważny w komunikacji międzyludzkiej. Dlatego aby wywrzeć dobre wrażenie, powinieneś zapanować nad gestami, postawą, mimiką i sposobem poruszania się. Na Twój dobry wizerunek ma wpływ przede wszystkim postawa ciała. Przed komisją przyjmij pozycję elegancką, stabilną i komfortową. Bezpiecznie jest stać w pozycji wyprostowanej ze stopami lekko rozstawionymi - na szerokość bioder. Ręce powinny być ułożone swobodnie, po bokach ciała, pozwalając na naturalną gestykulację. Prezentując coś, możesz podejść i wskazać na tablicę, jednak nie chodź po sali, nie kiwaj się, nie drepcz w miejscu i nie krzyżuj nóg. Nie splataj rąk za plecami ani na piersiach, nie pociągaj za fragmenty garderoby, nie trzymaj rąk w kieszeniach. Możesz za to wskazywać coś na planszy, stosować gesty ilustracyjne, na przykład wyliczanie na palcach. Utrzymuj kontakt wzrokowy ze wszystkimi członkami komisji. Nie wódź oczami po ścianach ani nie wpatruj się w jeden punkt.

Stosuj wzmocnienia i aktywizuj słuchaczy

Staraj się zwrócić na siebie uwagę, kiedy mówisz coś ważnego. Możesz to zrobić, odpowiednio intonując, artykułując czy mówiąc nieco głośniej. Możesz też zrobić pauzę, zadać pytanie retoryczne, a także wykorzystać odpowiednią gestykulację, mimikę. Wypowiedź powinna być trochę jak jazda na rollercoasterze - mieć wzniesienia, momenty spokoju, ale i chwile bardziej dramatyczne.

Kodeks retora

Kontroluj swoją wypowiedź i obserwuj reakcje słuchaczy

Prezentujemy najważniejsze zasady skutecznej komunikacji. Jak intonować, czego unikać, w jaki sposób wykorzystywać mowę ciała.

Elżbieta Łojszczyk

1. Utrzymaj kontakt wzrokowy ze słuchaczami - wypowiadając się, patrz w oczy rozmówcy.


2. Zachowaj poprawną fleksję, składnię, leksykę i frazeologię - nie pozwól, by błędy językowe przyćmiły treść twojego wystąpienia.

3. Mów spokojnie, głośno, wyraźnie i płynnie - unikaj tzw. przerw samogłoskowych (np. yyy , eee ), w razie potrzeby zastąp je kilkusekundowym milczeniem, pauzą podczas której uporządkujesz myśli.

4. Podkreślaj intonacją tryb oznajmujący lub pytający oraz znaki przestankowe, moduluj głos stosownie do wagi wypowiadanej treści (głośniej akcentuj tezy i wnioski, ciszej dygresje), unikaj tonu przesadnej emfazy.

5. Formułuj wypowiedź według zaplanowanej kompozycji, unikaj nieprzewidzianych dygresji i nadmiaru szczegółów, powtarzaj za to kluczowe kwestie.

6. Zachowaj pewność siebie i entuzjazm - pokaż, że jesteś szczerze zainteresowany omawianym zagadnieniem i uważasz je za warte przedstawienia lub poddania do dyskusji.

7. Unikaj zbitek powtarzających się wyrazów, zabłyśnij urozmaiconym słownictwem.

8. Personalizuj swoją wypowiedź, audytorium nie jest bezosobowe: Szanowni Państwo pozwolą, że itd.

Kontroluj mowę ciała:

panuj nad mimiką twarzy i ruchami głowy:

- możesz dyskretnie kiwać głową na znak porozumienia z Komisją, ale nie potrząsaj nią spazmatycznie w zastępstwie artykulacji zdaniowej

- nie wywracaj oczyma, unikaj zbyt ekspresyjnych grymasów

- mimika subtelnie wzmacnia werbalne komunikaty, dyskretny uśmiech lub powaga odzwierciedlają treść i nastrój wystąpienia

nie nadużywaj gestykulacji:

- nie naruszaj sfery intymnej egzaminatorów zamaszystym wymachiwaniem rękoma, nie wykraczaj poza przestrzeń, którą zagospodarowałeś, rozkładając materiały pomocnicze na stole

- dłonie trzymaj splecione przed sobą lub swobodnie rozłożone przy ugiętych łokciach, ewentualnie trzymaj w nich wskaźnik lub ołówek, ale nie obracaj nimi nerwowo

- pytania retoryczne i wnioski zaznaczaj oszczędnym gestem wątpliwości lub eksplikacji poprzez rozłożenie dłoni w nadgarstkach (a nie całych ramion).

 

 

Oprogramowanie CMS: DragoN-NogarD © ( www: http://nogard.pl )