ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH

CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO

im. Władysława Stanisława Reymonta

w SZYDŁOWIE

SZYDŁÓW 57, 97-306 GRABICA

TEL/FAX. 44 617 14 01, 512 470 119

E-MAIL: zspszydlow@powiat-piotrkowski.pl

www.zspszydlow.pl

matura z języka niemieckiego

maturzyści

 

                         

 

Ustny egzamin maturalny z języka niemieckiego.

czas trwania: 15 minut

liczba punktów: 30 pkt (100%)

minimum zaliczenia: 9 pkt (30%)

 

Rodzaje zadań

Rozmowa wstępna - odpowiedzi na kilka pytań na różne tematy (ok. 2 min)

Zadanie 1 - rozmowa z odgrywaniem roli (ok. 4 min)

Zadanie 2 - opis zdjęcia i odpowiedzi na trzy pytania z nim związane (ok. 3 min)

Zadanie 3 - wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na dwa pytania (ok. 5 min)

 

Oceniane umiejętności

sprawność  komunikacyjna - (3 x 6 pkt = 18 pkt)

zakres środków leksykalno-gramatycznych - (4 pkt)

poprawność językowa - (4 pkt)

wymowa - (2 pkt)

płynność wypowiedzi - (2 pkt)

 

UWAGA - NOWA FORMA EGZAMINU PISEMNEGO !!!

 

Pisemny egzamin maturalny z języka niemieckiego - poziom podstawowy

 

czas trwania: 120 minut

liczba punktów: 50 pkt (100%)

minimum zaliczenia: 15 pkt (30%)

 

Rodzaje zadań

  • rozumienie ze słuchu - zadania zamknięte: prawda/fałsz, wielokrotny wybór, dobieranie (15 pkt) - 3-4 zadania
  • rozumienie tekstów pisanych - zadania zamknięte: prawda/fałsz, wielokrotny wybór, dobieranie (15 pkt) - 3-4 zadania
  • NOWOŚĆ ! znajomość środków językowychzadania zamknięte, wielokrotny wybór, dobieranie (10 pkt) - 2 - 3 zadania
  • ZMIANA ! wypowiedź pisemna - jeden tekst użytkowy, np. list prywatny, e-mail, wpis na blogu lub forum internetowym z 4 podanymi elementami, które należy przedstawić - 80 - 130 słów (10 pkt)

 

Na egzamin maturalny obowiązują zagadnienia leksykalno-gramatyczne w zakresie następujących tematów:

1. Człowiek (Mensch)

2. Dom (Wohnen)

3. Szkoła (Schule)

4. Praca (Arbeit)

5. Zycie rodzinne i towarzyskie (Familie)

6. Żywienie (Essen)

7. Zakupy i usługi (Einkaufen)

8. Podróżowanie i turystyka (Reisen)

9. Kultura (Kultur)

10. Sport (Sport)

11. Zdrowie (Gesundheit)

12. Nauka i technika (Technik)

13. Świat przyrody (Umwelt)

14. Państwo i społeczeństwo (Politik)

15. Elementy wiedzy o krajach niemieckiego obszaru językowego (Niemcy, Austria, Szwajcaria)

EGZAMIN PISEMNY

PRZYKŁADOWE ZADANIA DO NOWEJ CZĘŚCI EGZAMINU PISEMNEGO -

ZNAJOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH

 

Zadanie 6. (0–5) Przeczytaj tekst. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, tak aby otrzymać logiczny i gramatycznie poprawny tekst. Zakreśl literę A, B albo C.

 

AFRIKA IN DEUTSCHLAND

 

Der Serengeti-Park Hodenhagen besteht aus vier großen Parks: Es gibt den Tierpark, den Affenpark, den Wasserpark und den Freizeitpark. Man besichtigt den Tierpark im eigenen Auto oder im Bus mit einer Touristengruppe. Auf der Reise

6.1. _____ den Tierpark trifft man auf Elefanten, Löwen, Giraffen, Nashörner, Tiger, Bären und noch viele andere wilde Tiere. Doch Vorsicht! Steigen Sie nicht 6.2. _____ dem Auto aus! Die Tiere laufen frei herum und kommen gerne mal ganz nah ans Auto heran. Aber man 6.3. _____ nicht nur wilde Tiere im Serengeti-Park, manche Tiere kennt man auch vom Bauernhof. Der Serengeti-Park hat den 6.4. _____ Tierpark Europas. Im Affenpark leben 20 verschiedene Affenarten. Viel Spaß hat man auch im Freizeit- und Wasserpark. 40 Attraktionen kann man ohne zusätzliche 6.5. _____ nutzen und für jedes Alter ist etwas dabei. Für die ganz Kleinen gibt es im Kinderpark Karusselle, auf die Größeren warten die Riesenrutsche und vieles mehr.

 

6.1. A. für  B. durch  C. gegen     6.2. A. zu  B. aus  C. von        6.3. A. ruft  B. sieht  C. zeichne

6.4. A. groß B. größer C. größten    6.5. A. Kosten B. Konten C. Kredite

 

Zadanie 7. (0–2) W zadaniach 7.1.–7.2. wybierz wyraz, który poprawnie uzupełnia luki w obydwu zdaniach. Zakreśl literę A, B albo C.

 

7.1. Kannst du mir bitte sagen, wie das _____?

       Seit wann _____ er nicht mehr zur Schule?

 

 

      A. geht

      B. fährt

      C. heißt

 

7.2. Seit ein paar Tagen fühle ich mich nicht _____.

       Diese Woche war besonders _____.

       

       A. gut

       B. hart

       C. wohl

 

Zadanie 8. (0–2) W zadaniach 8.1.–8.2. spośród podanych opcji (A–C) wybierz tę, która może najlepiej zastąpić zaznaczony fragment. Zakreśl literę A, B albo C.

 

8.1. Lisa ist größer als Anne.

       Anne ist nicht _____ wie Lisa.

     

       A. kleiner

       B. zu groß

       C. so groß

 

8.2. Das Fahrrad gehört mir.

       A. Das ist mein Fahrrad.

       B. Radfahren macht mir Spaß.

       C. Ich träume von dem Fahrrad.

 

Zadanie 9. (0–2) W zadaniach 9.1.–9.2. spośród podanych opcji (A–C) wybierz tę, która jest tłumaczeniem fragmentu podanego w nawiasie, poprawnie uzupełniającym lukę w zdaniu. Zakreśl literę A, B albo C.

 

9.1. X: Papa, ich habe dein Auto gegen die Wand gefahren.

       Y: Tom, (stało Ci się coś) _____?

       

       A. passt dir etwas?

       B. passiert dir etwas?

       C. ist dir etwas passiert?

 

9.2. X: Was macht ihr in den Sommerferien?

       Y: Wir (płyniemy statkiem) _____ die Donau hinunter, von Passau über Wien bis nach Budapest.

       

       A. gehen zu einem Schiff

       B. fahren mit einem Schiff

       C. schwimmen auf einem Schiff

 

Zadanie 10. (0–2) Uzupełnij poniższe minidialogi (10.1.–10.2.), wybierając brakującą wypowiedź jednej z osób. Zakreśl literę A, B albo C.

 

10.1. X: Wie lange dauert das Konzert?

         Y: _____

         

         A. Gestern Abend.

         B. Der letzte Abend.

         C. Den ganzen Abend lang.

 

10.2. X: _____

         Y: Weil ich mich sehr schlecht gefühlt habe.

         

         A. Wie oft hast du starke Halsschmerzen?

         B. Wann hast du einen Termin beim Zahnarzt?

         C. Warum hast du die Hausaufgaben nicht gemacht?

EGZAMIN PISEMNY

PRZYKŁADOWE ZADANIE DO CZĘŚCI PISEMNEJ EGZAMINU (PO ZMIANIE) -

WYPOWIEDŹ PISEMNA

 

 Zadanie 11. (0–10) Uczestniczyłeś(-aś) w międzynarodowej wymianie w Monachium. Napisz list do kolegi z Niemiec, w którym:

 opiszesz rodzinę, u której mieszkałeś(-aś)

 zrelacjonujesz wydarzenie, które szczególnie utkwiło Ci w pamięci

 przedstawisz wady i zalety tego wyjazdu

 zaproponujesz wspólne wakacje w wybranym przez Ciebie miejscu i uzasadnisz swój wybór.

 

Rozwiń swoją wypowiedź w każdym z czterech podpunktów, pamiętając, że jej długość powinna wynosić od 80 do 130 słów (nie licząc słów w zdaniach, które są wytłuszczone). Oceniana jest umiejętność pełnego przekazania informacji (4 punkty), spójność i logika wypowiedzi (2 punkty), bogactwo językowe (2 punkty) oraz poprawność językowa (2 punkty).

 

                                                                                                                                             Kraków, den 10.05.20….

Hallo Andrea,

danke für Deine E-Mail.

Gestern bin ich von meinem Schüleraustausch aus München zurückgekommen.

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

...................TREŚĆ E-MAILA (4 INFORMACJE DO PRZEKAZANIA)......................

............................................................................................................................................

 

Schreib mir bald.

Liebe Grüße

XYZ

 

Oprogramowanie CMS: DragoN-NogarD © ( www: http://nogard.pl )